7°C 
اوقات شرعی
 
       
      •  
        منبع خبر : روابط عمومی منطقه3شهرداری مشهد
        تعداد بازدید: 228
        کد: 160263
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
        در مراسم یادمان قربانیان حوادث رانندگی مطرح شد:

        تصادفات رانندگی؛ دومین عامل مرگ‌ومیر در کشور

        با اقدام مشترک پلیس راهور استان خراسان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، جمعیت هلال احمر شهرستان و شهرداری مشهد، همایش یادمان قربانیان سوانح رانندگی درمحل فرهنگ‌سرای قرآن و عترت منطقه 3 برگزار گردید.
        تصادفات رانندگی؛ دومین عامل مرگ‌ومیر در کشور

        در این مراسم علاوه بر سید هادی شریعت یار معاون دادستان مشهد، هادی عطارزاده طوسی رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد نیز حضور داشتند جمعی از متولیان امر در این نشست به ایراد سخنانی پرداختند.

         رئیس پلیس راهور استان خراسان رضوی به عنوان نخستین سخنران این نشست ضمن تقدیر از همکاری مناسب شهرداری مشهد برای برپایی این مراسم و همیاری با پلیس در جهت کاهش حوادث رانندگی گفت: دومین عامل مرگ و میر در کشور تصادفات رانندگی است؛ در دهه گذشته حدود 250 هزار نفر جان باخته و بیش از دومیلیون مجروح و روزانه حدود 55 تا 65 نفر کشته و 600 تا 700 نفر زخمی شده‌اند.

         سرهنگ سلیمی در همایش یادمان قربانیان سوانح رانندگی درمحل فرهنگ‌سرای قرآن و عترت، اظهار کرد: حوادث رانندگی در کشور ما موضوعی فراگیر، پیچیده، گسترده و معضلی بزرگ است و عوامل و دستگاه‌های گوناگونی در زمیه حوادث جاده ای سهیم هستدکه باید بررسی شود سهم نیروی‌انتظامی، وزارت‌راه و دستگاه‌های گوناگون صنعتی به چه اندازه است.

        وی در خصوص آمار جهانی مربوط به تلفات رانندگی، افزود: نهمین علت مرگ و میر انسان‌ها در جهان تصادفات جاده ای است و هرسال حدود 1.2 میلیون نفر کشته و بیش از 50 میلیون نفر مجروح و مصدوم می‌شوند.

        سرهنگ سلیمی تصریح کرد: روزانه حدود 3 هزار نفر کشته و حدود 137هزار نفر مجروح می‌شوند و از اولین تصادف تاکنون بیش از 50 میلیون نفر کشته شده‌اند و کشور ما نیز بی بهره از این موضوع نیست و بر اساس برآورد دانشمندان اگر این روند ادامه پیدا کند در سال 2030 در زمینه حوادث رانندگی رتبه پنجم را خواهیم داشت.

        رئیس پلیس راهور استان، ادامه داد: بیشترین سهم قربانیان تصادف مربوط به گروه سنی جوان است. اولین عامل مرگ ومیر حوادث رانندگی در گروه سنی 15 -29 ودر گروه سنی 5-14 دومین عامل ودر گروه سنی 30-40 سال سومین عامل مرگ ومیر تصادفات رانندگی است.

        وی با بیان اینکه دومین عامل مرگ و میر در کشور تصادفات رانندگی است، خاطرنشان کرد: در دهه گذشته حدود 250 هزار نفر جان باخته و بیش از دومیلیون مجروح وجود دارد و روزانه حدود 55 تا 65 نفر کشته و 600 تا 700 نفر زخمی می‌شوند و تصادفات را در ایران جنگ پنهان می‌نامند.

        سرهنگ سلیمی گفت: در مقایسه میزان جمعیت و تعداد خودرو مشاهده شاهد این هستیم که در سال57 جمعیت شهری 30درصد و جمعیت روستایی 70 درصد و این ارقام در سال 97 به 70درصد و جمعیت روستایی به 39 درصدرسیده است و در سال 57 تعداد خودرو 1.2 میلیون و در سال 97 نیز 20 میلیون خودرو دارای پلاک، وجود دارد.

        رئیس پلیس راهور استان، ادامه داد: در سال 86 تا 96 تعداد خودروها 135 درصد افزایش یافته و اگر این روند ادامه یابد در 20 سال آینده میزان خودروها به 50 میلیون خواهد رسید و در سال 86 تعداد افراد دارای گواهینامه 18 میلیون و در سال 96 این رقم به 36 میلیون رسیده است.

        وی در خصوص کاهش تلفات جاده‌‌ای، تشریح کرد: خراسان رضوی در بازه زمانی یک‌ساله شاهد روند کاهشی هشت درصدی تلفات هستیم میزان مجروحین نیز افزایش یافته است و در بین شهرستان‌های استان شهر مشهد کاهش تلفات داشته اما در شهرستان‌های سبزوار، کاشمر، درگز و قوچان این تلفات افزایش داشته است.

        سرهنگ سلیمی در باره گرو‌های پرخطر بیان کرد: تحلیل آمار تصادفات نشان می‌دهد در زمینه جان باختگان عابرین پیاده با 48 درصد و موتور سواران با 34 درصد، در صدر گروه‌های پرخطر قرار دارند و در زمینه مجروحیت نیز سهم موتورسواران 41 درصد و عابرین 30 درصد است.

        رئیس پلیس راهور استان افزود: در خصوص مجروحین سهم مردان 81 و زنان نیز 19 درصد و در زمینه مجروحان نیز سهم مردان 72 و زنان 28 درصد است.

        وی خاطر نشان کرد: هسته تشکیل دهنده سوانح رانندگی سرعت است زیرا به عنوان عامل وقوع حوادث و تشدیدکننده خسارت‌ها نیز است و بر اساس تحلیلی علمی در می‌یابیم که با افزایش سرعت، خطر تصادف افزایش و زمان عکس‌العمل نیزکاهش می‌یابد.

        سرهنگ سلیمی عنوان کرد: افزایش یک کیلومتری سرعت باعث افزایش سه درصدی تصادفات و در سرعت 80 کیلومتر احتمال مرگ سرنشینان نیز 20 برابر افزایش یافته و احتمال تلف‌ شدن در سرعت 60 کیلومتر90 درصد است.

        رئیس پلیس راهور استان در باره محدودیت دید در سرعت‌های مختلف گفت: در سرعت 40 کیلومتر محدوده دید 100 درجه و در سرعت کیلومتر 70 به 75 درجه و در سرعت 100کیلومتر نیز به 30 درصد خواهد رسید.

        وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی در خصوص کاهش و مدیریت سرعت شش تکنیک‌ ابلاغ کرده که شامل اعمال محدودیت و مدیریت سرعت، مدیریت واحد در کنترل حمل و نقل، سرعت سازه و ساختار و طراحی شبکه معابر، استاندار ایمنی وسایل نقلیه و مراقبت بعد از حوادث رانندگی است.

        همچنین در بخش دیگری از این مراسم همچنین علی‌رضا اسماعیلی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در سخنانی با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به ایمنی در رانندگی در سخنانی اظهار کرد: بیش از 90 درصد موارد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ می‌دهد، کشورهایی که 82 درصد جمعیت جهان را تشکیل داده و 54درصد وسائط نقلیه ر اختیار آنان است.

        وی افزود: مسئله ترافیک نه تنها در شهرها بلکه در راه‌های برون شهری نیز به عنوان یکی از مولفه‌های مهم اجتماعی مورد توجه قرار گرفت زیرا مشکل ترافیک و پیامدهای ناشی از آن در مناطق شهری نیز حیات فردی و زندگی اجتماعی همگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

        عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه بهشتی تصریح کرد: یکی از مهمترین حوادث مختلف کشور ما، تصادفات جاده‌ای و به دلیل فراوانی ، شدت زیاد و شانس رگشر شدن مستقیم تمامی افراد جامعه دارای اهمیت زیادی است.

        اسماعیلی در خصوص عواملی که منجر به حوادث ترافیکی، گفت: سرعت بالا و حرکات غیر متغارف، عدم استفاده از کمربند ایمنی و کلاه ایمنی در راکبین موتور سیکلت و استفاده از تلفن همراه و عواملی دیگر مجر به حوادث رانندگی خواهد شد.

        فرمانده اسبق پلیس راه کشور، خاطر نشان کرد: از خطا‌های ناشی از قوای ادراکی می‌توان به خستگی، استفاده از مواد مخدر و مصرف مشروبات الکی اشاره کرد.
        وی در خصوص راهکارهای فرهنگ پذیری فرهنگ ترافیکی، گفت: انجماد زدایی فرآیندی است که از طریق آن متقاعد سازی شکل می‌گیرد و باعث تغییر نگرش افراد می‌شود وبعد از باید رفتار جدید ترافیکی که بعد مثبت و فرهنگ‌سازی دارد را جایگزین می‌کنیم وگرنه منجر به برگشت رفتار خواهد شد.

        عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه شهید بهشتی تشریح کرد: پیشنهادات بنده در راستا کاهش تلفات رانندگی شامل افزایش حوزه نظارت پلیس بر رفتار کاربران راه با استفاده از همیاران پلیس، گشت نامحسوس، نظارت الکترونیکی، مکانیسم انعکاس تخلفات رانندگی حادثه ساز کارکنان دولت در پرونده پرسنلی فرد، الزام افراد به تمکین قوانین در راستا فرهنگ‌سازی و لحاظ شدن شرط رعایت قوانین در بیمه نامه وسایط نقلیه به عنوان شرط پرداخت دیه است.

        اسماعیلی در ادامه افزود: ایجاد واحدهای RGD در صنایع خودرو سازی و تعامل مرکز تروما و راه اندازی NGO های حقوقی به منظور ارائه مشاوره حقوقی و اقامه دعاوی در سیستم قضایی نیز از دیگر راهکارهای پیشنهادی در این زمینه است.

        برگزاری یادمان قربانیان سوانح رانندگی در منطقه 3

         
         

         

        تعداد بازدید: 228
        ارزیابی
        ارزیابی این مورد:
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر